Τρίτη, Ιουνίου 13, 2006
posted by Librofilo at Τρίτη, Ιουνίου 13, 2006 | Permalink
Hornby VS Lucarelli
Τις τελευταίες 4 ημέρες διάβασα 2 βιβλία διαμετρικά αντίθετα το ένα από το άλλο.Το μυθιστόρημα του N.Hornby "Η ΚΑΘΟΔΟΣ ΤΩΝ ΤΕΣΣΑΡΩΝ" (55)και την αστυνομική νουβέλλα του C.LUCARELLI "ΜΕΡΑ ΜΕ ΤΗ ΜΕΡΑ" (75) .
Χωρίς να το θέλω,οι συγκρίσεις ήταν αναπόφευκτες.Ο Hornby ενώ ξεκινάει πολύ καλά και φαίνεται ότι θα αναπτύξει ένα πολύ ενδιαφέρον θέμα-αυτοκτονία 4 πολύ διαφορετικών μεταξύ τους ανθρώπων,μετά τις πρώτες 50-60 σελίδες χάνει τον αναγνώστη βάζοντας στην πλοκή διάφορες απίθανες (δήθεν χιουμοριστικές)καταστάσεις.Με το γνωστό του ύφος που λειτούργησε πολύ καλα σε μερικά από τα προηγούμενα του βιβλία (κυρίως το FEVER PITCH και το HIGH FIDELITY),ανέμελα και παιχνιδιάρικα προσπαθεί να ανοιχθεί σε "μεγαλύτερους ορίζοντες" κατά την άποψή μου αποτυχημένα.Αξίζει βέβαια να αναφέρω ότι οι Άγγλοι κριτικοί ενθουσιάστηκαν με το βιβλίο-άρα μάλλον κάνω λάθος,δεν πειράζει όμως...
Ο Hornby πιστεύω ότι,είναι ένας συγγραφέας που έχει ταλέντο στην κωμωδία.Τυπικός εκπρόσωπος ενός μοντέρνου Βρεττανικού στυλ -το παιδί της πιάτσας που γράφει κιόλας,και έχει γραμμένους τους απόφοιτους των μεγάλων κολλεγίων στα παπάρια του.Αναρωτιέμαι τι ήθελε τα υπαρξιακά θέματα αφού δεν του βγαίνουν.Οι χαρακτήρες του στην ΚΑΘΟΔΟ είναι κατά βάση ενδιαφέροντες(λογικό αφού είπαμε ο Hornby είναι άνθρωπος της πιάτσας),αλλά με αυτά που τους βάζει να λένε γίνονται τόσο μα τόσο αδιάφοροι.Μετά την μέση το βιβλίο μου θύμιζε το σήριαλ ΠΑΡΑ ΠΕΝΤΕ του Καπουτζίδη (ιεροσυλία??μπορεί..)
Σε αντίθεση με τον Hornby,ο σχεδόν συνομήλικός του C.Lucarelli μας δίνει ένα υπέροχο αστυνομικό σε δομή αλλά κατά βάση υπαρξιακό μοντέρνο μυθιστόρημα.Πιάνοντας έναν ξέφρενο ρυθμό που σε παρασύρει σε ένα ανατριχιαστικό ταξίδι στους Ιταλικούς αυτοκινητόδρομους ,μπαίνεις μέσα στη ψυχοσύνθεση ενός περίεργου Εκτελεστή (στο μυαλό μου ερχόταν συνέχεια ο A.DELON στον SAMURAI του J.P.MELVILLE) και συμμερίζεσαι τις αγωνίες μιάς πολυ ανθρώπινης ντεντέκτιβ (χαρακτήρας 100% επηρρεασμένος από την J.Foster στον ρόλο της πράκτορα του FBI Clarice Starling,στην μνημειώδη ΣΙΩΠΗ ΤΩΝ ΑΜΝΩΝ).
Ο Lucarelli μας είχε δείξει την αξία του στην πολύ καλή τριλογία του Φασισμού (ΕΝ ΛΕΥΚΩ-ΕΝΑ ΜΟΥΝΤΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ-ΤΟ ΜΠΟΥΡΔΕΛΟ ΤΗΣ ΟΔΟΥ ΟΚΕ),αλλά νομίζω ότι με αυτό το έργο προβάλλει ως ισάξιος δημιουργός ενός ELLROY.
Η νουβέλα αυτή θα ήταν τέλεια εάν δεν έχανε λίγο στην χαρακτηρολογική ανάπτυξη του τρίτου πρωταγωνιστή ,ενός ερωτευμένου φοιτητή που ενώ μέχρι τη μέση αναρωτιέσαι τι δουλειά έχει στην ανάπτυξη του έργου,ο συγγραφέας τον τοποθετεί αριστοτεχνικά σαν καθοριστικό παράγοντα της λύσης του αινίγματος.
Περισσότερα και πολύ πιό εμπεριστατωμένα πράγματα έχει γράψει γιά το συγκεκριμένο βιβλίο η Κα Σταυρούλα Σκαλίδη στο blog της http://scalidi.blogspot.com ,όπου μπορεί κάποιος να δει μία μεγαλύτερη ανάλυση του πολύ καλού αυτού βιβλίου.
 



13 Comments:


At 13/6/06 17:20, Blogger scalidi

Αγαπητέ Librofilo, τα σέβη μου! Έχω διαβάσει και το βιβλίο του Χόρνμπι, οπότε επιφυλάσσομαι για επόμενη δημοσίευση σχετικά με αυτό, όπως και για το "Σκοτεινό Βαρδάρη" που αναφέρατε σε προηγούμενο σχόλιό σας.. Προς το παρόν έχει κάποιο πρόβλημα το μπλογκ μου και δεν μ' αφήνει να μπω.
Συμφωνώ με αυτά που λέτε για το βιβλίο του Βρετανού. από ένα σημείο και μετά όντως καταντά κουραστικό

 

At 14/6/06 07:45, Blogger Αθήναιος

Δεν έχω διαβάσει κανένα από τα δύο, μετά από το κείμενο της κυρίας Σκαλίδη κ αυτό όμως, θα πιάσω κάποια στιγμή τον Lucarelli.

Αν το μπλογκ μου δεν ήταν μαγειρικό θα έγραφα για τα βιβλία στο κομοδίνο μου. Βέβαια εγώ αποφασίζω τί μπαίνει στο μπλογκ μου αλλά τέσπα.

Ένας μεγάλος πολιτικός με τον οποίο έχω συνεργαστεί, μου έμαθε την έννοια των βιβλίων στο κομοδίνο. Όταν τον γνώρισα ήμουν πολύ μικρός, 21 έτους κ μου είχε κάνει εντύπωση ότι μόλις τελειώναμε τη συνεργασία με ρώταγε τί διαβάζω.Ακόμη κ τώρα αν τον πετύχω πουθενά θα με ρωτήσει " Διαβάζεις πάντα; Να διαβάζεις!" ( Κ για να απονείμω εύσημα επωνύμως το ίδιο με ρωτάει κάθε που συναντιόμαστε κ ο Πάσχος ο Μανδραβέλης.Μόνο δύο ανθρώπους έχω γνωρίσει που κάνουν αυτή την ερώτηση!)
Αν στον πολιτικό έλεγα " κ. πρόεδρε δεν έχω χρόνο αυτή την εποχή" μου απαντούσε με το επιχείρημα του κομοδινου. Εκείνος είχε στο κομοδίνο του μια μικρή στίβα από βιβλία. Κάτι ιστορικό, κάτι πολιτικό, κάτι καινούργιο ( γιαυτο ρωτούσε εμάς τους νεώτερους τί παίζει από νέους συγγραφείς)κ κάτι κλασικό που αγαπούσε πολύ.Το έχω υιοθετήσει το σύστημα, έτσι, έχω καταφέρει να διαβάζω κάτι κάθε μέρα.

Τα αναφέρω αυτά γιατί διαβάσατε δύο βιβλία σε τέσσερις μέρες κ βάζω στοίχημα ότι στην προσωπική σας ζωή δεν κάθεστε.Μου έχει κάνει εντύπωση πόσοι άνθρωποι πιστεύουν πως όσοι διαβάζουν είναι επειδή δεν έχουν δουλειά να κάνουν!!

 

At 14/6/06 11:47, Blogger Librofilo

@scalidi>Ευχαριστώ για το σχόλιο.Θα περιμένω την άποψή σας για το "ΣΚΟΤΕΙΝΟ ΒΑΡΔΑΡΗ".

 

At 14/6/06 11:54, Blogger Librofilo

@Αθήναιε>Τα 2 βιβλία σε 4 ημέρες βγήκαν άνετα λόγω του σχετικά μικρού μεγέθους τους,ήταν και ευκολοδιάβαστα.Όλοι έχουν πράγματα να κάνουν στην προσωπική τους ζωή,απλά είναι θέμα προτεραιοτήτων.Συνήθως αφιερώνουν άπειρες ώρες στην TV και μετά σου λένε ότι δεν έχουν χρόνο να διαβάσουν.Δυστυχώς έχω περάσει την ηλικία που ήθελα ν'αλλάξω τον κόσμο,οπότε τους δέχομαι όλους όπως είναι.Ενδιαφέρον αυτό με τον πολιτικό που γράφετε,είναι σωστή αυτή η πρακτική.Η δικιά μου μούρλα έχει φτάσει σε τέτοιο σημείο ώστε διαβάζω διαφορετικό βιβλίο προτού κοιμηθώ,συνήθως όχι λογοτεχνία,γιά να μη με παρασύρει η δράση και χάσω τον ύπνο μου-κοιμάμαι πολύ δύσκολα.
Τον Λουκαρέλι να τον διαβάσετε στις διακοπές σας,είναι ότι πρέπει..

 

At 14/6/06 13:08, Anonymous Ανώνυμος

Αγαπητέ μου, ίσως και η ηλικία και οι παράπλευρες υποχρεώσεις μειώνουν τον χρόνο διαβάσματος χωρίς να βλέπεις τηλεόραση. Όταν ημουν φοιτήτρια μπορούσα να διαβάζω πολύ περισσότερο. Τώρα βέβαια λόγω ιδιαίτερων συνθηκών μιλάω μόνο για λογοτεχνία και δεν υπολογίζω έναν αριθμό βιβλίων που διαβάζω για .... τέλος πάντων στο πλαίσιο του να κάνω πράγματα που θα μου διαφυλλάξουν την πνευματική και ψυχική υγεία, γιατί και εγώ σε πολυεθνική εργάζομαι. Ευχαριστώ για τη φιλοξενία (κάθε φορά είσαι ευγενέστατος) και τις προτάσεις που κάνεις και ομολογώ ότι ακολουθώ.
Kate

 

At 14/6/06 13:18, Blogger scalidi

Μου άρεσε πολύ το περί κομοδίνου. θα κάνω κι εγώ ένα σχετικό ποστ μ' αυτή την ιδέα, αλλά μόλις σήμερα έφερα στο γραφείο της δουλειάς 9 βιβλία που διάβασα τον τελευταίο καιρό και αποσύρθηκαν από το πλάι μου, όταν βρισκόμουν εν υπνώσει. Υπάρχουν βέβαια κι εκείνα που μένουν πάγια εκεί. σε κείνα θα αναφερθώ νομίζω. Τώρα πάω να ποστάρω το Βαρδάρη. θα τα πούμε

 

At 14/6/06 15:59, Blogger Librofilo

@Kate>Το ότι παίρνετε στα σοβαρά τις προτάσεις μου,είναι ιδιαίτερα τιμητικό για μένα.Συμφωνώ οτι με τους εργασιακούς ρυθμούς που ακολουθούμε τα πράγματα είναι δύσκολα.Ιδιαίτερα για τις γυναίκες που συνήθως φορτώνονται και με πολλά άλλα.Είναι και θέμα διάθεσης ξέρετε.Θα σας πω ένα παράδειγμα-την Παρασκευή ήθελα οπωσδήποτε να δω το ματς Γερμανίας-Κόστα Ρίκα αλλά ήθελα και να διαβάσω.Τα έκανα και τα δύο (ώπα ο Ναπολέων..).Θα μου πείτε δεν ήσουν 100% σε κανένα-συμφωνώ,κυρίως διάβαζα με χαμηλωμένο ήχο και όπου υποψιαζόμουνα ότι κάτι πάει να γίνει,έβλεπα μπάλλα.Έχει μεγάλη πλάκα και θα το ξαναεπιχειρήσω,σας διαβεβαιώ.Φιλικά LF

 

At 14/6/06 16:53, Blogger Ελένη

Εγώ πάντως στο κομοδίνο μου έχω μόνο προφυλακτικά και υπογλώσσια γιατί ορισμένοι από τους εραστές μου τα'χουν τα χρονάκια τους και ίσως τα χρειαστούμε.

Άντε, έχω και ένα βιβλίο της Ομηρόλη να τους κάνω αέρα αν μας βρει ο ντουβρουτζάς και ένα της Ρεάς Γαλανάκη το οποίο το έχω αντί να προφασίζομαι πονοκέφαλο. Προσφέρομαι να διαβάσω δυνατά μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα παράγραφο από το βιβλίο αυτό και στη μισή γραμμή το κουτό κοιμάται τον ύπνο του δικαίου.

Μην σας γράφω και κάθε μέρα βαρύγδουπα σχόλια και μου κακομάθετε, κύριε librofilε μου.

Αχ κύριε Librofilε μου. Σας είπα ότι τα λέτε πολύ ωραία;

 

At 14/6/06 23:37, Blogger Annabooklover

Για το συγκεκριμένο του Χόρνμπι έγραψα κι εγώ περίπου τα ίδια όποτε λέω να δοκιμάσω το Λουκαρέλι ως φαν των αστυνομικών.
Έχετε διαβάσει μια άλλη τριλογία του Φασισμού του Philip Kerr; Αξιολογότατη κι αυτή.

 

At 15/6/06 10:54, Blogger Librofilo

@annabooklover>Την τριλογία του Kerr,την έχω ακούσει αλλά δεν την έχω διαβάσει.Ευχαριστώ γιά την πρόταση.

 

At 15/6/06 11:03, Blogger Librofilo

@ελένη>Πιστεύω ότι το θέμα που αναπτύχθηκε με τα βιβλία στο κομοδίνο μπορεί να συντελέσει σε ένα ωραίο post στο υπέροχο blog σας του οποίου είμαι fan,και θεωρώ ότι το έχετε παραμελήσει τελευταία.Ως ελάχιστη συμβολή θα ήθελα να παραθέσω μερικές ιδέες γιά το κομοδίνο σας.
α)Βιβλία γιά εραστή "γκαραζότεκνο"
β)Βιβλία γιά εραστή "wannabe Ζαγοράκης"
γ)Βιβλία γιά εραστή "metrosexual"
δ)Βιβλία γιά εραστη τύπου Παπα-Τσάκαλος.
Γιά σκεφθείτε τα όλα αυτά και περιμένω το επόμενο post.Ευχαριστώ

 

At 15/6/06 14:21, Blogger Ελένη

Αχ κύριε Librofilε μου. Πολύ με κολακεύετε αλλά στα ποστ μου "Να και μας Κωστής Παλαμάς" τί αρέσει στους άντρες. Σημασία έχει τί αρέσει σε μένα σε σχέση με τους άντρες, όμως έχω σκοπό να γράψω ένα ποστ για τους ήρωες της μυθολογίας που θα ήθελα να είχα γκόμενους.

Tώρα συγγράφω κορυφαίο πόνημα για τις φυλές του Μουντιάλ και μόλις ανακάλυψα ότι έχω άποψη ακόμη και για την ομάδα τoυ Εκουαδόρ αλλά δεν θυμάμαι που τη σχημάτισα. Να'ταν στη Σαντορίνη ή σε εκείνες τις έξαλλες διακοπές στα Μάταλα της Κρήτημ στη meta-Μάταλα εποχή;

Να σας πω όμως. Είναι λέτε σωστό να γράφουμε τέτοια πράγματα σε αυτό το ωραίο και σοβαρό μπλογκ; Δεν νομίζω γιαυτό θα επιδείξω μια πενθήμερη αυτοσυγκράτηση.

 

Δημοσίευση σχολίου

~ back home