Τετάρτη, Οκτωβρίου 21, 2020
posted by Librofilo at Τετάρτη, Οκτωβρίου 21, 2020 | Permalink
Μυθομανίες
«Αυτά
που δεν βλέπουμε, συχνά είναι πιο σημαντικά από αυτά που βλέπουμε.»
Αν
ως αναγνώστης θεωρείς ότι «πίσω από μια ιστορία κρύβεται μια άλλη ιστορία» όπως
γράφει κάπου η Χίλαρι Μαντέλ ή ότι ο συγγραφέας «οφείλει» να «επινοεί
μικροασάφειες» όπως συχνά-πυκνά αναφέρει ο Χόρχε Λουίς Μπόρχες, τότε στο (κάτι
σαν) μυθιστόρημα του Στράτου Μυρογιάννη, με τίτλο «ΜΥΘΟΜΑΝΙΕΣ» (Εκδ. Gutenberg, σειρά Aldina,
σελ. 198), θα βρεις αυτό που ψάχνεις από ένα λογοτεχνικό έργο. Τυπικά οι «Μυθομανίες»
έχουν τη μορφή συλλογής διηγημάτων – αυτόνομων παράξενων ιστοριών σαν
λογοτεχνικό παιχνίδι που «απαιτεί» την συμμετοχή του αναγνώστη στους γρίφους
που παραθέτει. Οι συνδέσεις των ιστοριών όμως είναι τέτοιες και η κοινή τους
ατμόσφαιρα, μπορούν άνετα να το κατατάξουν (αν και γενικώς ως βιβλίο, είναι
«ακατάταχτο) ως μυθιστόρημα υβριδικό.
Ο
Στράτος Μυρογιάννης, είναι ένας συγγραφέας που ασχολείται με το αστυνομικό
μυθιστόρημα, όπως και με την ιστορική έρευνα, εξάλλου έχει σπουδάσει
Μεσαιωνικές και Σύγχρονες Γλώσσες στο Πανεπιστήμιο του Κέμπριτζ (όπου έχει
διδάξει εκεί, Νεοελληνική Λογοτεχνία), είναι συγγραφέας μιας μελέτης για το
ελληνικό αστυνομικό μυθιστόρημα του 19ου αιώνα, έχει συμμετοχή σε
συλλογικά έργα για το αστυνομικό μυθιστόρημα αλλά και για τον νεοελληνικό
διαφωτισμό, έχει μεταφράσει δύο Αγγλικά αστυνομικά μυθιστορήματα, είναι εκδότης
του περιοδικού Polar που ασχολείται με
το αστυνομικό αυτό υποείδος. Είναι λοιπόν ένας άνθρωπος που ακροβατεί μεταξύ
Ιστορίας και Αστυνομικού μυθιστορήματος, οπότε η πρώτη του λογοτεχνική
απόπειρα, δεν θα μπορούσε να παρεκκλίνει από τα ενδιαφέροντά του αυτά. Εκείνο
που «εισάγει» στις μέχρι τώρα δημοσιεύσεις του, είναι το στοιχείο του
λογοτεχνικού παιχνιδιού, που όμως καθιστά το εγχείρημα του ακαταμάχητο.
«Η
αδυναμία του ήταν η ποίηση και αγαπούσε τα μυστικά. Και τα μυστήρια των
ανθρώπων. Όχι επειδή είχαν ενδιαφέρον. Στα μάτια του η έννοια της μυστικότητας
(αν υπάρχει κάτι τέτοιο) ήταν μια τέχνη αλλά και μια επιστήμη. Αυτός ήταν και ο
λόγος που την είχε αναγάγει σε βασικό συστατικό της ζωής του. Συνήθιζε να λέει
πως η ποίηση είναι η πιο κρυπτογραφική τέχνη.»
Επτά
αυτόνομες αλλά εμφανώς συνδεδεμένες μεταξύ τους ιστορίες, συνθέτουν τις «Μυθομανίες».
Από τις αρχές της Αναγέννησης μέχρι τον 19ο αιώνα, πρόσωπα
κατασκευασμένα από την πένα του ευφυέστατου συγγραφέα, πρόσωπα ιστορικά –
περισσότερο ή λιγότερο γνωστά, διαπλέκονται και αλληλοεπιδρούν, ανταγωνίζονται
ή συναγωνίζονται κυρίως με τις εμμονές τους και τα πάθη τους. Αναζήτηση του
νοήματος της ζωής, των σπάνιων ή ακόμα και ανύπαρκτων βιβλίων, ελιξηρίων και
βιβλιοθηκών χαμένων στα βάθη της ιστορίας. Τύποι με περίεργα ονόματα και
ομιχλώδη καταγωγή, τύποι σαλοί και ιδιόρρυθμοι, τύποι που δεν διστάζουν να
χρησιμοποιήσουν κάθε μέθοδο για να φτάσουν στον σκοπό τους.
«Η
ανάγνωση και η γραφή ήταν ύποπτες και επικίνδυνες συνήθειες και μπορούσαν να
οδηγήσουν στην τρέλα.»
Τι
συνδέει λοιπόν, τον ακάματο (και αδίστακτο) βιβλιοσυλλέκτη Ιάσονα Μαυροκορδάτο-Bodin («Η βιβλιοθήκη του Ιάσονα Μαυροκορδάτου-Bodin») που «έστειλε αδιάβαστο» τον Σουλτάνο της Αλάμπρας,
με τον Έλενο Παλαιολόγο («Κορνήλιος Κράνμπερης ο Τραυλός»), περισσότερο γνωστό
ως Κορνήλιο Κράνμπερη τον Τραυλό που από την Μεγάλη Βρετανία βρέθηκε στον
Χάνδακα στα μέσα του 17ου αιώνα, με τον homo-universalis Bartolo
Simoni («Οι αναρίθμητες ιδιορρυθμίες του Bartolo Simoni») που έπασχε από
μια ανίατη ασθένεια και αναζητούσε το νόημα της ζωής στην παραίσθηση του φωτός;
Τι
συνδέει τον αλχημιστή Nicholas Flamel («Hommage a deux alchimistes: Nicholas Flamel et Sir Isaac Newton»), που κάηκε στην πυρά και που οι φίλοι αποκαλούσαν «αυτοκράτορα»,
με τον Νεύτωνα και γιατί ο δεύτερος αποκάλεσε «απατεώνα» τον πρώτο; Ποια η
σχέση του λιπόσαρκου μοναχού Νικόδημου Μεταξά – Malherbe («Shakespeare and
Metaxas-Malherbe: The First Folio») που εμφανίστηκε από το πουθενά στο Λονδίνο του 17ου
αιώνα, με τον Κορνήλιο Κράνμπερη και πως έφτασε το χαμένο χειρόγραφο με έργα
του Σέξπιρ στην Κωνσταντινούπολη;
Δημοσίευση σχολίου