Δευτέρα, Αυγούστου 07, 2006
posted by Librofilo at Δευτέρα, Αυγούστου 07, 2006 | Permalink
Ο James Ellroy και το ΑΜΕΡΙΚΑΝΙΚΟ ΤΑΜΠΛΟΪΝΤ
Το ΑΜΕΡΙΚΑΝΙΚΟ ΤΑΜΠΛΟΪΝΤ του James Ellroy (80),είναι η αποθέωση του κυνισμού.Ο συγγραφέας δεν ξεφεύγει από το γνώριμο του αφηγηματικό στυλ.Μικρές παράγραφοι (πολλές φορές 2 σειρών),"στακάτοι διάλογοι",ντοκυμαντερίστικο ύφος,βία.
Στο ΑΜΕΡΙΚΑΝΙΚΟ ΤΑΜΠΛΟΪΝΤ,ο συγγραφέας αφηγείται την περίοδο της ανόδου του Τζ.Κέννεντυ,αρχίζοντας λίγα χρόνια πριν τις εκλογές και τελειώνοντας με την δολοφονία του στο Ντάλλας.Με καταιγιστικό ρυθμό και παρασέρνοντας τον αναγνώστη, παραθέτει ντοκουμέντα δείχνοντας την διάβρωση του συστήματος,τον ρόλο της Μαφίας,τους παραπολιτικούς κύκλους,το FBI και τον Χούβερ,τους αντικαστρικούς.

Όπως λέει και ο συγγραφέας στον πρόλογο του:
"H πραγματική Αγία Τριάδα της ειδυλλιακής ευτυχίας ήταν Ωραίος,Επιτυχημένος,Γαμιάς.Ο Τζών ή Τζάκ Κέννεντυ ήταν το μυθολογικό πρόσωπο-βιτρίνα μιας ιδιαίτερα χυμώδους περιόδου της ιστορίας μας.Μιλούσε με στυλ και είχε ένα κούρεμα διεθνούς κλασης.Ήταν Μπιλ Κλίντον μείον την διεστραμμένη εξονυχιστική έρευνα των μέσων μαζικής ενημέρωσης και μερικά παχάκια.
Τον Τζακ τον καθάρισαν την τέλεια στιγμή γιά να εξασφαλιστεί η αγιοποίηση του.Τα ψέμματα συνεχίζουν να στροβιλίζονται γύρω από την αιώνια φλόγα του.Είναι καιρός να σπάσουμε την τεφροδόχο του και να ρίξουμε φως σε λίγους άντρες που παρακολούθησαν την άνοδο του και διευκόλυναν την πτώση του.
'Ηταν κακοποιοί μπάτσοι και εκβιαστές ολκής.Ηταν ειδικοί στις τηλεφ.υποκλοπές,ήταν τυχοδιώκτες και ομοφυλόφιλοι κονφερανσιέ σε νυχτερινά κλαμπ.Ένα δευτερόλεπτο να είχε αποκλίνει η ζωή τους από την πορεία της και η Αμερικάνικη Ιστορία δεν θα υπήρχε όπως την ξέρουμε."

Θεωρώ ότι το παραπάνω απόσπασμα, συνοψίζει σε λίγες γραμμές ένα μυθιστόρημα 740 σελίδων.Ο Ellroy χρησιμοποιεί σαν κεντρικούς ήρωες ιδιαίτερα διεφθαρμένους τύπους οι οποίοι χρησιμοποιούν όλα τα μέσα γιά να φτάσουν στον σκοπό τους.Όλοι τους είναι ικανοί γιά το πιο στυγερό έγκλημα,προσκυνώντας το χρήμα ,ακόμα και όταν έχουν γοητευτεί προσωρινά από τον ίδιο τον JFK (που ο Ellroy τον δείχνει να νιάζεται πρότιστα γιά το ποιά γκόμενα θα του πάνε να πηδήξει εντός διλέπτου),είτε από τον ιδεολόγο Ρόμπερτ Κέννεντυ.Ο Ellroy ξεφτιλίζει τους πάντες,την CIA,το FBI,τον Χ.Χιούζ,τον Φρανκ Σινάτρα,τον Χούβερ,την οικογένεια Κέννεντυ,τα αδέρφια Κάστρο-Φιντέλ και Ραούλ.

Το μεγαλύτερο επίτευγμα του βιβλίου είναι ότι διαβάζοντας το ζεις την εποχή.Τα ονόματα μας είναι γνωστά τα περισσότερα,άλλα έχουν περάσει ως μύθοι (Κέννεντυ,Μονρόε,Σινάτρα,Ρ.Χάντσον,Αβα Γκάρτνερ),άλλα ως ενσαρκώσεις του κακού (Τζ.Χόφα,Τζ.Ε.Χούβερ,Ρούμπυ),κανείς τους δεν γλυτώνει από τον κυνισμό του Ellroy-γιά όλους βγάζει διάφορα..Αλήθεια ή ψέμματα όλα αυτά??Ποιός ξέρει...

Η ένσταση μου με τον Ellroy εν γένει,είναι ότι διακρίνω μία πολιτική στάση φασίζουσα.Ισοπεδώνοντας τα πάντα είναι χαρακτηριστικό μαύρου ολοκληρωτισμού,ο σεξισμός του δε μπορεί να ενοχλήσει,άσε την μανία με τους ομοφυλόφιλους.Από την άλλη η γοητεία της γραφής του είναι απίστευτη,εάν αφεθείς στον ρυθμό του δεν μπορείς να αφήσεις το βιβλίο από τα χέρια σου.

Υπέροχη έκδοση,έξοχη μετάφραση και απόδοση του ρυθμού από τον Κο Αποστολίδη που έχει γίνει ειδικός στον Ellroy.
 



6 Comments:


At 14/8/06 22:05, Blogger SILIO D'APRILE

αγαπητέ Βιβλιόφιλε, πολύ ταιριαστό φαντάζει το σημείωμα, το εν είδει βιογραφικό σου. Σκέφτομαι το δικό μου άλφα στη βιβλιοθήκη μου... Δυσκολεύομαι, ωστόσο μου 'ρχονται οι "Αόρατες πόλεις" του Italo Calvino (ζητώ συγγνώμη από τους άλλους μύστες μου...). Με χαμόγελο, Β.

 

At 15/8/06 19:41, Blogger Ελένη

Αχ κύριε Λιμπροφίλε μου, τελειώνει το καλοκαίρι και εμείς ακόμη δεν έχουμε φύγει και εσύ ακόμη δεν έχετε ΚΑΝ γυρίσει!! Είστε τελικά εντελώς κουτό. Βέβαια, μας έκαναν πολύ καλή παρέα τα βιβλία που μας προτείνατε και ήταν όλα τέλεια.

Μάκια!

"Οι αόρατες πόλεις" είναι και στης βιβλιόφιλής μου της καρδιά το τοπ τεν.

 

At 16/8/06 11:58, Blogger Librofilo

@ελένη>Γύρισα αγαπητή,την Κυριακή το βράδυ αλλά είναι το μυαλό μου γεμάτο εικόνες ακόμα και δεν μπορώ να γράψω τίποτα.Ελπίζω αύριο να μπορέσω να σχολιάσω 3 βιβλία..Χαίρομαι που σας άρεσαν οι προτάσεις μου.

 

At 16/8/06 12:01, Blogger Librofilo

@silio d'aprile>Φίλτατε σας ευχαριστώ.Οι "Αόρατες Πόλεις" ταιριάζουν σε όλα τα γράμματα και πάνε παντού.Ο δε Calvino παραμένει από τους αγαπημένους μου.

 

At 16/8/06 15:43, Blogger scalidi

Καλώς όρισες. Εγώ διάβασα καθυστερημένα το "Εγώ σκότωσα τον Κέννεντυ" του Μονταλμπάν...

 

At 16/8/06 20:47, Blogger Ελένη

Αχ κύριε Λιμπροφίλε μου, ένα-ένα να τα γράφετε τα βιβλία γιατί με πιάνει άγχος να τα διαβάσω όλα, είμαι που είμαι κουτό, με πιάνει και το άγχος και μούτζο τα, που λένε.

Διαβάζω αυτές τις μέρες " Το Κουρδιστό Πουλί". Είναι περίεργο βιβλίο αν και μου αρέσει, ακούει και όπερα ο ήρωας. Πράγματι το σκέφτεσαι τις στιγμές που δεν το διαβάζεις.

 

Δημοσίευση σχολίου

~ back home