Τετάρτη, Αυγούστου 01, 2007
posted by Librofilo at Τετάρτη, Αυγούστου 01, 2007 | Permalink
Ο περίεργος κόσμος του Andrew Crumey
Δεν σ’αφήνει να ηρεμήσεις το μυθιστόρημα του Andrew Crumey «ΜΟΜΠΙΟΥΣ ΝΤΙΚ» (Εκδ.ΠΟΛΙΣ,σελ.352) (80) . Όσο προχωράει κανείς στην ανάγνωσή του νιώθει να βυθίζεται στον περίεργο κόσμο που πλάθει ο συγγραφέας.

Αναρωτιέσαι λοιπόν εάν διαβάζεις ένα όνειρο μέσα σε ένα άλλο όνειρο?Ένα μυθιστόρημα επιστημονικής φαντασίας,ένα φιλοσοφικό δοκίμιο με μορφή μυθιστορήματος, ένα τεχνολογικό θρίλερ οικολογικού περιεχομένου ή μία αφήγηση (όχι τόσο) εκλαϊκευμένης πυρηνικής φυσικής με άρωμα από Μπόρχες?

Το βιβλίο είναι κυρίως ένα παζλ το οποίο σε γοητεύει από την αρχή . Ο καθηγητής Φυσικής,Τζον Ρίνγκερ λαμβάνει ένα περίεργο SMS στο πολύ εξελιγμένο κινητό του : «Πάρε με : Χ»,τίποτε άλλο . Προσπαθεί να απαντήσει,του βγάζει «απόκρυψη αριθμού κλήσης»,το μυαλό του πάει στην Χέλεν ,μιά παλιά του ερωμένη με την οποία είχε ένα θυελλώδη δεσμό . Ανατρέχει στην πρώτη τους συνάντηση σε ένα καφέ . Εκείνη κρατάει το «Δόκτωρ Φάουστους» του Τόμας Μαν , εκείνος «Κβαντικά πεδία σε καμπυλωμένο χώρο».Πιάνουνε κουβέντα για τη λογοτεχνία και τη φυσική ,και όπως εκείνη,του εξηγεί την ωραία ιστορία του Δόκτορα Φάουστους αυτός διακρίνει συγγένειες με την επιστήμη του.
«Μου φαίνεται πως θα διαβάσω αυτό το Δόκτωρ Φάουστους»είπε. «Ακούγεται καλύτερο απ’τα περισσότερα μυθιστορήματα.»
«Αρχίστε από το Μαγικό Βουνό»του είπε. «Είναι γιά κάποιον που πηγαίνει σ’ενα πρεβαντόριο στις ελβετικές Άλπεις.Κυκλοφόρησε γύρω στα 1920 και,λίγο αργότερα,ο Μαν πήρε το Νόμπελ.»
«Τι τρομερή σύμπτωση!»
«Ποιό?»
«Το γεγονός ότι καθόμαστε εδώ πέρα,εσείς με τον Τόμας Μαν σας κι εγώ με τη φυσική μου.Βλέπετε κύριο θέμα του βιβλίου μου είναι κάτι που ονομάζεται εξίσωση του Σρέντιγκερ.Είναι ο θεμελιώδης κανόνας της κβαντομηχανικής.Και ξέρετε πως τον ανακάλυψε ο Σρέντιγκερ?Κάποια Χριστούγεννα γύρω στο 1920,όταν επισκέφθηκε ένα πρεβαντόριο στις ελβετικές Άλπεις!»
Οι συμπτώσεις δε σημαίνουν παρά μόνο αυτό που θέλουμε να σημαίνουν.Ο Τόμας Μαν έγραψε ένα μυθιστόρημα γιά ένα σανατόριο και ένα χρόνο μετά την έκδοσή του,ο Έρβαν Σρέντιγκερ πέρασε τα Χριστούγεννα σ’ένα παρόμοιο ίδρυμα κι’έκανε την περίφημη ανακάλυψή του.Και οι δύο κέρδισαν το Νόμπελ γιά το έργο τους και τιμήθηκαν ως κορυφαίοι διανοητές της εποχής τους.Υπάρχει καμιά σχέση ανάμεσά τους?Απολύτως καμία.»


Δεν είναι όμως έτσι όπως θα δούμε στη συνέχεια...Το μυθιστόρημα του Crumey είναι σαν κινέζικο κουτί (εδώ που τα λέμε,όλα του τα βιβλία το ΠΦΙΤΣ,Η ΑΡΧΗ ΤΟΥ ΝΤ'ΑΛΑΜΠΕΡ,Ο ΚΥΡΙΟΣ ΜΙ αυτή τη μορφή έχουν) . Προχωράς και το κάθε κεφάλαιο σου ανοίγει έναν άλλο κόσμο.Παρελαύνουν ο Τόμας Μαν,ο Γκαίτε,ο Σούμαν,ο Μέλβιλ,ο Χώθορν χέρι-χέρι με όλες τις διάνοιες της Φυσικής επιστήμης του 20ου αιώνα ενώ στις συζητήσεις παρεμβάλονται ο Φρόϋντ,ο Γιούνγκ,ο Νίτσε...
Με Οργουελικό ύφος εμπλέκει δυό-τρεις ιστορίες ταυτόχρονα όπου δεν ξέρεις ποιά είναι η κύρια ιστορία,πως θα τα ενώσει στο τέλος,εάν όλα αυτά είναι ένα όνειρο κάποιου ή οι αναμνήσεις ενος άλλου.Οι τελευταίες 100 σελίδες του βιβλίου με τη δράση να μεταφέρεται στα Χάϊλαντς σε ένα πυρηνικό εργοστάσιο,φέρνουν στο νου ένα τεχνολογικό θρίλερ.Οι συνεχείς ανατροπές του τέλους αφήνουν τον αναγνώστη τελείως μπερδεμένο,απόλυτα γοητευμένο και αρκούντως προβληματισμένο (και ίσως μιά ιδέα σοφότερο).

Έξαιρετική η δουλειά του Τ.Μιχαηλίδη και των εκδόσεων ΠΟΛΙΣ. Γιά την καλύτερη κατανόηση αυτού του περίεργου μυθιστορήματος (αλλά και της σκέψης του συγγραφέα) υπάρχει μιά ωραία συνέντευξη στην Ελευθεροτυπία.

Έφτασε η ώρα των διακοπών μου.Διακοπές απ’όλα αλλά όχι από την λογοτεχνία . Θα τα ξαναπούμε γύρω στις 22-23 Αυγούστου.Σας ευχαριστώ γιά την παρέα και υπόσχομαι ότι θα επανέλθω δριμύτερος και ανανεωμένος.
 



33 Comments:


At 1/8/07 13:30, Blogger alef

"Οι συμπτώσεις δεν σημαίνουν παρά μόνο αυτό που θέλουμε να σημαίνουν", μα η ζωή όλη δεν σημαίνει παρά μόνο αυτό που θέλουμε (ή που είμαστε σε θέση) να σημαίνει... Γοητευτικό βιβλίο και γοητευτικότερος ο Τόμας Μαν μέσα σ' αυτό (Το Μαγικό Βουνό αρκεί για να σε κάνει ευτυχή αναγνώστη για μια ολόκληρη ζωή) και γοητευτική η αναγνωστική ματιά σας, χάρηκα αφάνταστα τις παραπομπές και στα άλλα βιβλία του συγγραφέα (και η ανάγνωση είναι αυτή για την οποία είμαστε σε... θέση να είναι). Να περάσετε υπέροχα και να ζήσετε τον Αύγουστο της ζωής σας (και αναγνωστικά).

 

At 1/8/07 13:34, Blogger Librofilo

@Alef>"Τον Αύγουστο της ζωής μου"!!Αυτό και αν είναι λογοτεχνικό...Ποτέ δεν ξέρει κανείς έτσι?Ευχαριστώ γιά τις ευχές.
Όντως το βιβλίο είναι γοητευτικό και ο συγγραφέας εξαιρετικά ενδιαφέρων.

 

At 1/8/07 15:55, Blogger scalidi

Μου άρεσε κι εμένα, λίβρο, το βιβλιαράκι. Καλές διακοπές σου εύχομαι με πολλά διαβάσματα, όπως κάνεις άλλωστε πάντα. Το πεπρωμένο φυγείν αδύνατον.


άλεφ, τους χαιρετισμούς μου και σε σένα "ω, κοινόν αυτάδερφον" :)))

 

At 1/8/07 16:18, Blogger Librofilo

@Scalidi>Σ'ευχαριστώ πολύ Σταυρούλα.Το θυμάμαι το ποστ σου και μάλιστα σε είχα ρωτήσει εάν είναι "βατό" το βιβλίο.Ευτυχώς που με διαβεβαίωσες γι'αυτό και το διάβασα.

 

At 1/8/07 16:26, Blogger scalidi

:)))))

 

At 1/8/07 16:39, Blogger mamaloukas

καλές διακοπές ωρέ παιδί. διάβασε και κανένα βιβλίο.
αχ δε θα μου ρθεις κι εγώ σου χα ετοιμάσει πράματα και θάματα

 

At 1/8/07 17:15, Blogger Librofilo

@Mamaloukas>Ε δεν μου το είχες πει,ώστε να κανονίσω να έρθω...Κοντά σου θα είμαι από τις 9Αυγούστου,γιατί δεν πετάγεσαι εσύ?Θα πιούμε και τζιτζιμπύρες...

 

At 2/8/07 17:07, Blogger Ariel

Κι εμένα μού άρεσε το βιβλίο!
Ευρηματικό το στόρι, ένα τσούρμο από χαρακτήρες, κι όλα τα κβαντικά παράδοξα...
Καλές διακοπές!

 

At 3/8/07 10:31, Blogger Ladychill

Εύχομαι τα ωραία αυτά διαβάσματά σου να συνεχιστούν τις μέρες των διακοπών σου. Καλά να περάσεις όπου κι αν πας!

 

At 3/8/07 14:49, Blogger spiretos72

Εμένα παλι δεν μου πολυάρεσε. Μου φάνηκε πολύ αγχωμένος να στήσει όλο αυτό το δικτυο από τόπους και χρόνους οι οποίοι τελικά δεν πολυσυνδιαζόνταν. Αν και η "κβαντική ιδέα" είναι αβανταδόρικη μου φαίνεται πως κάπου το έχασε

(που θα πιείται τσιτσιμπύρες? πίνουμε και μαζί καμμιά?)

 

At 9/8/07 18:22, Blogger DeliriumTremens

Aν δεν έχετε διαβάσει τον Κύριο Μι, μην το παραλείψετε.

ΥΓ. Θέλω Διακοπές, σας το είπα;;

 

At 12/8/07 19:05, Anonymous Ανώνυμος

Με ποιο προτείνετε να ξεκινήσω ο αρχάριος; "Το Μαγικό Βουνό" ή "Buddenbrooks";

 

At 14/8/07 15:35, Blogger anna

Το Πφιτς. Προτείνω ανεπιφύλακτα να ξεκινήσεις από αυτό. Είναι εξίσου αινιγματικό, με όμορφες συζητήσεις. Σε κρατάει ως τη τελευταία σελίδα.

 

At 15/8/07 12:22, Anonymous Ανώνυμος

Σ' ευχαριστώ, αλλά έχεις την καλοσύνη να μου προτείνεις κι ένα από αυτά τα δύο του Τόμας Μαν;

 

At 15/8/07 17:25, Anonymous Ανώνυμος

Σ' ευχαριστώ! Πρότεινέ μου όμως κι ένα από τα δύο του Τόμας Μαν!

 

At 18/8/07 19:12, Blogger nandia masoura

Αγαπητέ μου, να επιστέψετε και να μας προτείνετε βιβλία σχετικά με τις εκλογές. Δηλαδή βιβλία που θα μας δώσουν τη δυνατότητα να περασουμε κατα το δυνατόν ανώδυνα αυτες τις συμπληγάδες κι ύστερα..απελευθερωμένοι να επιστρεψουμε στις ενδιαφέρουσες βιβλιοπροτάσεις σας
ritsmas

 

At 21/8/07 13:48, Blogger Librofilo

@Ariel + Ladychill>Σας ευχαριστώ πολύ γιά τις ευχές σας.

 

At 21/8/07 13:58, Blogger Librofilo

@Delirium tremens>Με μεγάλη χαρά σας ξαναβρήκα.Ελπίζω κάτι να κάνατε με τις διακοπές σας-ξέρετε κανέναν που δεν τις χρειάζεται?Τον έχω διαβάσει τον Μι,ωραιο βιβλίο-πολύ ενδιαφέρων συγγραφέας.

 

At 21/8/07 14:01, Blogger Librofilo

@Toupia>Όλα του μέγιστου Τ.Μαν είναι εξαίσια.Νομίζω όμως ότι καλύτερα ν΄αρχίσεις με τον ΘΑΝΑΤΟ ΣΤΗ ΒΕΝΕΤΙΑ και μετά να προχωρήσεις σε ΜΠΟΥΝΤΕΜΠΡΟΚΣ και Φ.ΚΡΟΥΛ.Εάν σ'αρεσουν αυτά,διάβασε οπωσδήποτε τα δύο καλύτερα του,ΔΡ ΦΑΟΥΣΤΟΥΣ και το ΜΑΓΙΚΟ ΒΟΥΝΟ.Ευχαριστώ γιά την εμπιστοσύνη.

 

At 21/8/07 14:03, Blogger Librofilo

Spiretos72>Μαλλον στα ίδια μέρη τριγυρνούσαμε,δυστυχώς είδα μόλις σήμερα με την επιστροφή μου,το σχόλιο-κρίμα...Ελπίζω να περνάτε καλά

 

At 21/8/07 14:06, Blogger Librofilo

Ritsmas>Ωχ...Αυτές οι συμπληγάδες δεν ξεπερνιούνται εύκολα.Διαβάστε τα επόμενα ποστς μου,6 "τούβλα" διάβασα,το ένα καλύτερο απ'το άλλο,μπορεί κάτι να βρείτε που δεν το έχετε διαβάσει.

 

At 21/8/07 15:19, Blogger scalidi

Καλώς ήρθες, αγαπητέ. :) Περιμένω να διαβάσω για να ζηλέψω, όποτε είσαι έτοιμος. :))))))

 

At 21/8/07 15:30, Blogger Librofilo

@Scalidi>Ευχαριστώ..Λίγη υπομονή,μάλλον αύριο.

 

At 22/8/07 07:25, Anonymous Ανώνυμος

Κε. Librofilo, για κάποιο λόγο που μου διαφεύγει, σας έχω εμπιστοσύνη κι έχω τιμήσει πολλές από τις προτάσεις σας. Πρόλαβα, όμως, και πήρα σε προσφορά τα δύο "another brick in the wall" του Μαγικού Βουνού και σύντομα ξεκινώ μελέτη. Παρεμπιπτόντως, οι εκδόσεις Εξάντας δεν έχουν πολύ εκνευριστικό format; Καλό χειμώνα να 'χουμε!

 

At 22/8/07 10:41, Blogger Librofilo

Toupia>Ευχαριστώ γιά τα καλά σας λόγια και καλό κουράγιο με το ΜΑΓΙΚΟ ΒΟΥΝΟ.Είναι κυριολεκτικά "μαγικό".Δεν το έχω σκεφτεί αυτό που λετε γιά τον Εξάντα,νομίζω ότι είναι πρόβλημα των περισσότερων εκδ.οίκων,μαλλον είναι θέμα κόστους.Ευχαριστώ γιά τις ευχές και ανταποδίδω.

 

At 22/8/07 18:49, Blogger alef

Λοιπόν κύριε Λιμπρόφιλέ μας, ένα- ένα "τα έξι τούβλα των διακοπών" και χορταστικά! Εντάξει; Καλώς ήρθατε λέμε! Μουρακάμι πρώτα, γίνεται; Φιλιά

 

At 22/8/07 20:59, Blogger Librofilo

@Alef>Τα 4 ή τα 5 μαζί και ο Μουρακάμι χώρια.Αύριο τα πολλά και ο Μουρακάμι από Δευτέρα,εντάξει?Δεν θέλω αντιρρήσεις το έχω ψιλοέτοιμο το ποστάκιο (έχει και ποίημα του Κου Γ.Ζιβάγκο παρακαλώ,και επίκληση λατρείας στην Λάρα-από εμέ).Σόρρυ,αλλά 6 ποστς?Too many books,too little time.Τα σέβη μου

 

At 22/8/07 21:06, Blogger spiretos72

ε, μάλλον ναι... ελπίζω να περάσατε καλά

 

At 23/8/07 00:01, Blogger alef

Ο,τι πείτε! Αλλά αυτό το "δεν θέλω αντιρρήσεις" το είχατε πάντα ή σας το... βγάζω εγώ; Οσο για την επίκληση λατρείας προς Λάρα, ήδη γνωστό (κι αναμενόμενο). Εχουν προηγηθεί τα κινηματογραφικά σας! (κι εκεί εξομολόγηση "περί- λατρείας- Λάρα", αν θυμάμαι - που θυμάμαι δηλαδή- καλά). Αναρρωτιέμαι, τόσο σημαντικά όμως βιβλία δεν αξίζουν το καθένα τους ένα ποστ; (συγγνώμη αλλά έχω τις αντιρρήσεις στο αίμα μου, τι να κάνω, ακόμα κι όταν κάνω... υπακοή).

 

At 23/8/07 11:40, Blogger Librofilo

Spiretos72>Τόσο ωραίο νησί και να μη περάσεις καλά?Το λατρεύω...Τσιτσιμπύρα πάντως δεν ήπια,το alef με πήγε γιά παλιομόκες όμως και ένας ευγενέστατος κύριος μου έκανε μιά καταπληκτική ξενάγηση στις διάφορες συνοικίες της πόλης.

 

At 23/8/07 11:42, Blogger Librofilo

@Alef>Μη το ψάχνετε,αφού ξέρετε τι "κέρατο" είμαι όταν με πιάνει.Θα προχωρήσω όπως νομίζω,sorry..Δεν είχα εκφράσει λατρεία γιά την Λάρα,γιά αλλες έλεγα-η εικόνα της Λάρας που είχα ήταν με την Τζ.Κρίστι(λατρεμενη),τώρα την οραματίζομαι διαφορετική.

 

At 26/8/07 20:25, Anonymous Ανώνυμος

Απολαυστικό "Το Μαγικό Βουνό", αν και η κούραση με κατέβαλε στις τελευταίες 200 σελίδες (με την ερωτική ιστορία να διακόπτετε απότομα και την έναρξη των "τηλεκινητικών" φαινομένων). Πάντως, την προτροπή του συγγραφέα για 2η ανάγνωση δεν μπορώ να την ακολουθήσω: 1200 σελίδες είναι πολλές...

 

At 27/8/07 14:58, Blogger Librofilo

@Toupia>Μπράβο ταχύτης..Να διαβάσετε το ΔΡ ΦΑΟΥΣΤΟΥΣ,ειναι καταπληκτικό.

 

Δημοσίευση σχολίου

~ back home