Τετάρτη, Νοεμβρίου 04, 2015
posted by Librofilo at Τετάρτη, Νοεμβρίου 04, 2015 | Permalink
Τερπινοήσεις
Η πρώτη έκπληξη έρχεται από την εθνικότητα του συγγραφέα, που είναι από το Εκουαδόρ (Ισημερινός), μια χώρα στην Λατινική Αμερική που μας φαίνεται πολύ πιο μακρινή και άγνωστη από τις γειτονικές της χώρες με τις οποίες ασχολούμαστε περισσότερο. Αργότερα ακολουθεί η σκέψη αν έχεις διαβάσει ποτέ κάτι από την λογοτεχνία αυτής της χώρας, κι όσο κι αν σκαλίζεις το μυαλό σου δεν μπορείς να θυμηθείς. Η τρίτη έκπληξη έρχεται από τον τίτλο του μικρού τομιδίου που κρατάς στα χέρια σου, μια λέξη ευφυώς επινοημένη και με διττή σημασία.
Μεγάλος πρόλογος για ένα μικρό σε σχήμα και όγκο αλλά «μεγάλο» σε αξία βιβλίο, την εκπληκτική συλλογή διηγημάτων «ΤΕΡΠΙΝΟΗΣΕΙΣ» («Divertinventos: Libro de fantasias y utopias»), του Abdon Ubidia (Κίτο, Εκουαδόρ 1944), (Εκδ. Ροές, μετάφραση από ομάδα σεμιναρίου του ινστιτούτου Abanico-συντονισμός Ν.Πρατσίνης, σελ.114), την οποία διαβάζεις μέσα σε ελάχιστο χρονικό διάστημα (2 ώρες μάξιμουμ) αλλά η αίσθηση που σου αφήνει σε κυνηγάει μέρες.

Τα 11 ολιγοσέλιδα διηγήματα του βιβλίου, είναι ιστορίες του Φανταστικού έχοντας ως βάση ρεαλιστικές καταστάσεις που εκτρέπονται είτε προς έναν παραλογισμό της καθημερινότητας, είτε προς μια άλλη διάσταση της ίδιας της ζωής. Τα διηγήματα του Εκουαδοριανού συγγραφέα, φλερτάρουν με πολλά είδη, υπερρεαλισμό, επιστημονική φαντασία, παράλογο, αλλά είναι δύσκολο να τις κατατάξεις με ακρίβεια σε κάποιο από αυτά.

Στις ιστορίες (πραγματικά διαμαντάκια) του Ουμπίδια θα βρούμε μια εταιρία που "κατασκευάζει" την αλήθεια που επιθυμεί ο πελάτης ("Ρ.Μ.Βάαγκεν, κατασκευαστής αληθειών"), καθρέφτες που παγώνουν την εικόνα όταν αντιληφθούν μια κίνηση οπότε ακινητοποιούνται σ'αυτούς τα πάντα ("Οι νέοι καθρέφτες"), ένα καθηγητή που οραματίζεται μια κοινότητα που θα ζούσε μέσα σε αεροπλάνα καμουφλαρισμένα από έναν αχνό ατμό ("Σύννεφα και αερόπλοια"), έναν επαναστάτη νεαρό ο οποίος οραματίζεται την "Γκρίζα επανάσταση" όπου η εξουσία και οι ένοπλες δυνάμεις πρέπει να απαρτίζονται από ηλικιωμένους ανθρώπους έτσι ώστε οι νέοι να αφεθούν απερίσπαστοι στις χαρές του έρωτα και της ζωής ("Η γκρίζα επανάσταση και οι αγκιτάτορές της"), μια ορχήστρα που παίζει μουσική χωρίς ήχους ("Μουσική χωρίς ήχους"), ψηφιακά ρολόγια που δεν μετρούν μόνο τον χρόνο ("Ρολόγια").
Στο αριστουργηματικό "Η πιστή καταγραφή των αναμνήσεων" παρακολουθούμε την ιστορία ενός ζευγαριού όπου ο σύζυγος είναι χαμένος μέσα στα καινούργια γκάτζετς που απολαμβάνει και που του γίνονται εμμονές παραγκωνίζοντας την σύζυγό του, η οποία κάποια στιγμή θα εκραγεί, ενώ ένα ιγκουάνα που είναι γραπωμένο στο κλαδί ενός τεράστιου φίκου γίνεται εφιάλτης για τον εμπορικό αντιπρόσωπο που το βλέπει ακίνητο νυχθημερόν εκεί ("Περί της ευφυίας των ειδών"), στην δε παραλλαγή ενός λαϊκού παραμυθιού της Λατινικής Αμερικής, οι ψυχές των πεθαμένων φυλάσσονται σε ένα τεράστιο ψηφιακό αρχείο με άμεσες πληροφορίες για ανθρώπους που δεν υπάρχουν πλέον ("Εικονικές ψυχές"), στη δε τελευταία και εξαιρετική ιστορία, ένας προγραμματιστής κατασκευάζει ένα λογισμικό που επιτρέπει στον χρήστη να έρθει σε επικοινωνία με ένα πρόσωπο από το παρελθόν του μεταμορφώνοντάς τους στην εικόνα που είχαν παλιά ("Πρόγραμμα για στιγμιαίο ξανάνιωμα").

Δυστοπικά αλλά και ουτοπικά τα διηγήματα του Ουμπίδια, δείχνουν ένα συγγραφέα στιβαρό και ευρηματικό, υπέροχο στυλίστα που ισορροπεί με θαυμαστό τρόπο μεταξύ του ρεαλιστικού και του φανταστικού στοιχείου, με πυκνό και υπαινικτικό ύφος,  αφομοιώνοντας τις αναπόφευκτες επιρροές από Κορτάσαρ και Μπιόυ Κασάρες.


Ο Abdon Ubidia είναι εμβληματική φιγούρα στην λογοτεχνική σκηνή του Εκουαδόρ, ενώ πριν μερικά χρόνια είχε εκδοθεί στη χώρα μας η νουβέλα του "Χειμωνιάτικη πόλη" πάλι από τις εκδόσεις Printa/Ροές. Γενικώς είναι πολυγραφότατος, έχει γράψει μυθιστορήματα για τα οποία έχει βραβευθεί, διηγήματα, δοκίμια, θέατρο, διευθύνει τον εκδοτικό οίκο El Conejo, ασχολείται με την λαϊκή προφορική λογοτεχνία - περισσότερα στο προσωπικό του site www.ubidia.editorialelconejo.com. Ένας συγγραφέας που σίγουρα θα μας απασχολήσει ξανά στο μέλλον.





 



0 Comments:


Δημοσίευση σχολίου

~ back home