Τρίτη, Οκτωβρίου 31, 2006
posted by Librofilo at Τρίτη, Οκτωβρίου 31, 2006 | Permalink
Η περίπτωση του Βασίλη Κυριλλίδη
Η συνομιλία με την φίλη συγγραφέα πήγαινε ως εξής:
-Όλο κατηγορείς τους Έλληνες συγγραφείς
-Μπα δεν τους κατηγορώ,έχω απαιτήσεις και δεν μπορώ τα τετριμμένα και την μιζέρια τους.
-Πάρε να διαβάσεις Κυριλλίδη
-Ποιός είναι αυτός?
-Ένας ορειβάτης και συγγραφέας,Καβαλιώτης
-Και ορειβάτης και Καβαλιώτης?
-Πάρε ντε,θα σ'αρέσει.Είναι το στυλ που σου αρέσει,ξέρω εγώ...Βάζουμε και στοίχημα αν θέλεις.
Η κουβέντα συνεχίστηκε,πέσανε στο τραπέζι και άλλα ονόματα,αλλά το μυαλό μου είχε κολλήσει στον ορειβάτη-συγγραφέα.Τρέχα-γύρευε τι με τσίγκλησε αφού η Καβάλα δεν μου λέει τίποτα,με την ορειβασία δε καμμία σχέση.Το κοντινότερο στο άθλημα που θυμάμαι είναι μιά πεζοπορία πριν από χρόνια στην Πάρνηθα γιά 6 ώρες και μετά να τσακίζουμε κάτι παϊδάκια στην Χασιά-αυτά μιά χαρά τα θυμάμαι.
Πήρα λοιπόν και διάβασα δύο βιβλία του Κυριλλίδη."Ο Μαγικός αέρας" (75) και "ΤΟ ΧΕΡΙ ΤΟΥ ΘΕΟΥ" (70).Έκπληξη!!Ευτυχώς δεν έβαλα στοίχημα,διότι τα "ρούφηξα" τα βιβλία μέσα σε 3 ημέρες και ο "άγνωστος" μου συγγραφέας με κέρδισε έτσι απλά-όπως είναι τα βιβλία του- λιτά και απέριττα.
Ο Βασίλης Κυριλλίδης γεννήθηκε το 58 στην Θεσ/νίκη και ζεί στην Καβάλα.Είναι μέλος του Ορειβατικού συλλόγου της πόλης του και έχει γράψει 3 μυθιστορήματα.Εκτός των δύο προαναφερομένων που κυκλοφορούν από την Άγκυρα,το πρώτο του μυθιστόρημα "Αναστρέψιμα υλικά" έχει εκδοθεί από τον Καστανιώτη (δεν το έχω διαβάσει ακόμα).
Η νουβέλα "Ο μαγικός αέρας" είναι υπέροχη.Μιά παρέα-ορειβατική ομάδα,ξεκινάει γιά μιά συνηθισμένη ανάβαση στο βουνό.Όλα κυλάνε ήρεμα και ομαλά ώσπου ξαφνικά το τοπίο αλλάζει,ο καιρός αλλάζει ξαφνικά όπως και η φύση γύρω τους και οι ορειβάτες αρχίζουν να χάνονται ένας-ένας.
Μεταφυσικό θρίλερ,Επιστημονική Φαντασία,όλα μπερδεύονται σε αυτό το φαινομενικά απλό μυθιστόρημα,όπου μεγάλος πρωταγωνιστής είναι το υποβλητικό τοπίο και βέβαια το βουνό.
Γραφή λιτή,κοφτή,χωρίς στολίδια σε μιά περιπέτεια που σου κόβει την ανάσα.Μια νουβέλα αυτογνωσίας με τον τρόπο γραφής του St.King,που θέτει ερωτήματα,ξεφεύγοντας από τα στενά πλαίσια της "εύκολης ένταξης" του βιβλίου σε κάποια κατηγορία.Χωρίς φιοριτούρες και πολλά λόγια-το βιβλίο δεν είναι πάνω από 150 σελίδες,έχουμε μιά πολυεπίπεδη νουβέλα που υποννοεί περισότερα από αυτά που περιγράφει.
Το τελευταίο μυθιστόρημα του Κυριλλίδη "ΤΟ ΧΕΡΙ ΤΟΥ ΘΕΟΥ" είναι περισσότερο φιλόδοξο από την νουβέλα που περιγράφω παραπάνω.Εδώ έχουμε μιά ερωτική ιστορία Επιστημονικής Φαντασίας (αν και δεν μου αρέσει ο όρος,τον χρησιμοποιώ,χάριν ευκολίας).
Έτος 2021 ένα ταλαντούχο και πανέμορφο κορίτσι 17 χρόνων,προσβάλλεται από μιά ασθένεια της εποχής και μένει ανάπηρο.Λιγο καιρό πριν έχει προλάβει να γνωρίσει τον έρωτα στο πρόσωπο ενός συμμαθητή και συναθλητή της στο κολυμβητήριο.Οι γονείς της με προσωπική τους θυσία αποφασίζουν να χρησιμοποιήσουν την "Κρυονική" που είναι μια πειραματική θεραπεία,"παγώνοντας" την κόρη τους γιά 100 χρόνια.Όταν ξυπνήσει την προγραμματισμένη ημερομηνία, η θεραπεία γιά την ασθένεια θα έχει βρεθεί, και τότε η κόρη τους θα ζήσει την ζωή που της αξίζει.
Θεωρητικά όλα αυτά (και επί χάρτου)είναι πολύ ωραία,αλλά πρακτικά,μιάς που μιλάμε γιά ανθρώπους ,το πλάνο θα αλλάξει στην πορεία.Ένα μήνυμα προγραμματισμένο να παραδοθεί στον υπολογιστή του αγοριού μετά την εισαγωγή στην "Κρυονική" της ηρωίδας ,θα αλλάξει την "κανονική" ροή της ιστορίας..."Αύριο φεύγω,περίμενέ με",λέει το μήνυμα που καθορίζει την πορεία των πραγμάτων,την εξέλιξη του μυθιστορήματος.
Το μυθιστόρημα κινείται στο ίδιο μήκος κύματος με το "ΜΗ Μ'ΑΦΗΣΕΙΣ ΠΟΤΕ" του Κ.Ισιγκούρο,δεν θέλω να κάνω σύγκριση γιατί θεωρώ το βιβλίο του Ισιγκούρο αριστούργημα,αλλά το βιβλίο του Κυριλλίδη είναι μιά πολύ καλή προσπάθεια σε έναν πολύ δύσκολο χώρο και με ένα θέμα που μπορεί να σε εκθέσει ανεπανόρθωτα.
Η περιγραφή της μελλοντικής Αθήνας είναι πειστικότατη,διότι ο συγγραφέας δεν ασχολείται τόσο πολύ με τις αλλαγές που (είναι σίγουρο ότι θα)υπάρχουν στην πόλη,αλλά περισσότερο με τους ανθρώπους που κατά βάση (θα) παραμένουν οι ίδιοι.Το πρόβλημα είναι στην διαχείριση του υλικού που έχει στα χέρια του ο Κυριλλίδης και μάλλον τού ξεφεύγει όπως εξελίσσεται η ιστορία που περιγράφει.Η πλοκή του βιβλίου μπερδεύεται αρκετά και το τέλος του αφήνει τον αναγνώστη μετέωρο.Προσωπικά πήγα πίσω και ξαναδιάβασα πολλές σελίδες στο τέλος διότι πίστευα ότι "έχασα" κάτι.
Άσχετα με αυτό,τα προτερήματα του βιβλίου είναι πολλά και ουσιαστικότατα.Δυνατοί και στέρεοι χαρακτήρες (ακόμα και οι δευτερεύοντες είναι πλήρεις),λιτή γραφή,ωραίο αφηγηματικό ύφος,στρωτή γλώσσα,καταιγιστική δράση και το κυριότερο η ατμόσφαιρα του βιβλίου -μοναδική.
Αξιολογότατη περίπτωση ο Κος Κυριλλίδης μου έχει εξάψει την περιέργεια να παρακολουθήσω την συγγραφική του πορεία,θεωρώ δε,ότι αξίζει ίσης (εάν όχι ανώτερης)προσοχής που απολαμβάνουν άλλοι συγγραφείς της επαρχίας,όπως οι ενδιαφέροντες Αξιώτης,Τσιαμπούσης,Καισαρίδης.
-Όλο κατηγορείς τους Έλληνες συγγραφείς
-Μπα δεν τους κατηγορώ,έχω απαιτήσεις και δεν μπορώ τα τετριμμένα και την μιζέρια τους.
-Πάρε να διαβάσεις Κυριλλίδη
-Ποιός είναι αυτός?
-Ένας ορειβάτης και συγγραφέας,Καβαλιώτης
-Και ορειβάτης και Καβαλιώτης?
-Πάρε ντε,θα σ'αρέσει.Είναι το στυλ που σου αρέσει,ξέρω εγώ...Βάζουμε και στοίχημα αν θέλεις.
Η κουβέντα συνεχίστηκε,πέσανε στο τραπέζι και άλλα ονόματα,αλλά το μυαλό μου είχε κολλήσει στον ορειβάτη-συγγραφέα.Τρέχα-γύρευε τι με τσίγκλησε αφού η Καβάλα δεν μου λέει τίποτα,με την ορειβασία δε καμμία σχέση.Το κοντινότερο στο άθλημα που θυμάμαι είναι μιά πεζοπορία πριν από χρόνια στην Πάρνηθα γιά 6 ώρες και μετά να τσακίζουμε κάτι παϊδάκια στην Χασιά-αυτά μιά χαρά τα θυμάμαι.
Πήρα λοιπόν και διάβασα δύο βιβλία του Κυριλλίδη."Ο Μαγικός αέρας" (75) και "ΤΟ ΧΕΡΙ ΤΟΥ ΘΕΟΥ" (70).Έκπληξη!!Ευτυχώς δεν έβαλα στοίχημα,διότι τα "ρούφηξα" τα βιβλία μέσα σε 3 ημέρες και ο "άγνωστος" μου συγγραφέας με κέρδισε έτσι απλά-όπως είναι τα βιβλία του- λιτά και απέριττα.
Ο Βασίλης Κυριλλίδης γεννήθηκε το 58 στην Θεσ/νίκη και ζεί στην Καβάλα.Είναι μέλος του Ορειβατικού συλλόγου της πόλης του και έχει γράψει 3 μυθιστορήματα.Εκτός των δύο προαναφερομένων που κυκλοφορούν από την Άγκυρα,το πρώτο του μυθιστόρημα "Αναστρέψιμα υλικά" έχει εκδοθεί από τον Καστανιώτη (δεν το έχω διαβάσει ακόμα).
Η νουβέλα "Ο μαγικός αέρας" είναι υπέροχη.Μιά παρέα-ορειβατική ομάδα,ξεκινάει γιά μιά συνηθισμένη ανάβαση στο βουνό.Όλα κυλάνε ήρεμα και ομαλά ώσπου ξαφνικά το τοπίο αλλάζει,ο καιρός αλλάζει ξαφνικά όπως και η φύση γύρω τους και οι ορειβάτες αρχίζουν να χάνονται ένας-ένας.
Μεταφυσικό θρίλερ,Επιστημονική Φαντασία,όλα μπερδεύονται σε αυτό το φαινομενικά απλό μυθιστόρημα,όπου μεγάλος πρωταγωνιστής είναι το υποβλητικό τοπίο και βέβαια το βουνό.
"Όλοι μας κάτι κυνηγάμε ανεβαίνοντας στο βουνό.Οι περισσότεροι τον εαυτό μας,συνήθιζα να λέω.Οι λιγότεροι που έρχονταν προσπαθώντας να ξεφύγουν απ'αυτόν,τα είχαν παρατήσει σύντομα"
"Το βουνό είναι η συμπύκνωση των εμπειριών της ζωής...Ένα παράλληλο σύμπαν,αν θέλεις.Παράλληλο προς τον άλλο κόσμο,που αφήνουμε στις πόλεις.Ένα σύμπαν,που μέσα του ανακαλύπτουμε τον εαυτό μας,την ταυτότητά μας.Ένα σύμπαν,απ'όπου προερχόμαστε και όπου λαχταρούμε να ξαναγυρίσουμε."
"Τα βουνά είναι οι τόποι που απέμειναν σχετικά ανέγγιχτοι απ'το καταστρεπτικό χέρι των ανθρώπων...Εδώ ξαναβρίσκεις τον χαμένο κόσμο της παιδικής σου ηλικίας,απέραντο,ανεξερεύνητο,μυστηριώδη.Εδώ η κάθε διασταύρωση του μονοπατιού μεταμορφώνεται στην μυθική σκηνή της απόλυτης επιλογής,ανάμεσα στον σωστό δρόμο που ανεβάζει τις ψυχές στο φως,και στον δρόμο του κακού που τις παρασέρνει στην απώλειά τους.Εδώ υποβάλλεσαι,μετουσιώνεσαι,αλλάζεις."
Γραφή λιτή,κοφτή,χωρίς στολίδια σε μιά περιπέτεια που σου κόβει την ανάσα.Μια νουβέλα αυτογνωσίας με τον τρόπο γραφής του St.King,που θέτει ερωτήματα,ξεφεύγοντας από τα στενά πλαίσια της "εύκολης ένταξης" του βιβλίου σε κάποια κατηγορία.Χωρίς φιοριτούρες και πολλά λόγια-το βιβλίο δεν είναι πάνω από 150 σελίδες,έχουμε μιά πολυεπίπεδη νουβέλα που υποννοεί περισότερα από αυτά που περιγράφει.
Το τελευταίο μυθιστόρημα του Κυριλλίδη "ΤΟ ΧΕΡΙ ΤΟΥ ΘΕΟΥ" είναι περισσότερο φιλόδοξο από την νουβέλα που περιγράφω παραπάνω.Εδώ έχουμε μιά ερωτική ιστορία Επιστημονικής Φαντασίας (αν και δεν μου αρέσει ο όρος,τον χρησιμοποιώ,χάριν ευκολίας).
Έτος 2021 ένα ταλαντούχο και πανέμορφο κορίτσι 17 χρόνων,προσβάλλεται από μιά ασθένεια της εποχής και μένει ανάπηρο.Λιγο καιρό πριν έχει προλάβει να γνωρίσει τον έρωτα στο πρόσωπο ενός συμμαθητή και συναθλητή της στο κολυμβητήριο.Οι γονείς της με προσωπική τους θυσία αποφασίζουν να χρησιμοποιήσουν την "Κρυονική" που είναι μια πειραματική θεραπεία,"παγώνοντας" την κόρη τους γιά 100 χρόνια.Όταν ξυπνήσει την προγραμματισμένη ημερομηνία, η θεραπεία γιά την ασθένεια θα έχει βρεθεί, και τότε η κόρη τους θα ζήσει την ζωή που της αξίζει.
Θεωρητικά όλα αυτά (και επί χάρτου)είναι πολύ ωραία,αλλά πρακτικά,μιάς που μιλάμε γιά ανθρώπους ,το πλάνο θα αλλάξει στην πορεία.Ένα μήνυμα προγραμματισμένο να παραδοθεί στον υπολογιστή του αγοριού μετά την εισαγωγή στην "Κρυονική" της ηρωίδας ,θα αλλάξει την "κανονική" ροή της ιστορίας..."Αύριο φεύγω,περίμενέ με",λέει το μήνυμα που καθορίζει την πορεία των πραγμάτων,την εξέλιξη του μυθιστορήματος.
Το μυθιστόρημα κινείται στο ίδιο μήκος κύματος με το "ΜΗ Μ'ΑΦΗΣΕΙΣ ΠΟΤΕ" του Κ.Ισιγκούρο,δεν θέλω να κάνω σύγκριση γιατί θεωρώ το βιβλίο του Ισιγκούρο αριστούργημα,αλλά το βιβλίο του Κυριλλίδη είναι μιά πολύ καλή προσπάθεια σε έναν πολύ δύσκολο χώρο και με ένα θέμα που μπορεί να σε εκθέσει ανεπανόρθωτα.
Η περιγραφή της μελλοντικής Αθήνας είναι πειστικότατη,διότι ο συγγραφέας δεν ασχολείται τόσο πολύ με τις αλλαγές που (είναι σίγουρο ότι θα)υπάρχουν στην πόλη,αλλά περισσότερο με τους ανθρώπους που κατά βάση (θα) παραμένουν οι ίδιοι.Το πρόβλημα είναι στην διαχείριση του υλικού που έχει στα χέρια του ο Κυριλλίδης και μάλλον τού ξεφεύγει όπως εξελίσσεται η ιστορία που περιγράφει.Η πλοκή του βιβλίου μπερδεύεται αρκετά και το τέλος του αφήνει τον αναγνώστη μετέωρο.Προσωπικά πήγα πίσω και ξαναδιάβασα πολλές σελίδες στο τέλος διότι πίστευα ότι "έχασα" κάτι.
Άσχετα με αυτό,τα προτερήματα του βιβλίου είναι πολλά και ουσιαστικότατα.Δυνατοί και στέρεοι χαρακτήρες (ακόμα και οι δευτερεύοντες είναι πλήρεις),λιτή γραφή,ωραίο αφηγηματικό ύφος,στρωτή γλώσσα,καταιγιστική δράση και το κυριότερο η ατμόσφαιρα του βιβλίου -μοναδική.
Αξιολογότατη περίπτωση ο Κος Κυριλλίδης μου έχει εξάψει την περιέργεια να παρακολουθήσω την συγγραφική του πορεία,θεωρώ δε,ότι αξίζει ίσης (εάν όχι ανώτερης)προσοχής που απολαμβάνουν άλλοι συγγραφείς της επαρχίας,όπως οι ενδιαφέροντες Αξιώτης,Τσιαμπούσης,Καισαρίδης.